ISBN: 978-82-05-60012-6
Utgitt: 2024
3. utgave
Fagemner:
Juridisk litteratur og teoriNæringsliv, handel m.v.KonkurranserettMarkedsføringsrett i et nøtteskall, utgitt av Gyldendal Akademisk (2024), gir en grunnleggende og oversiktlig innføring i markedsføringslovens regler. Boken dekker også spesiallovgivning som regulerer næringsdrivendes markedsføringspraksis, inkludert angrerettloven, ehandelsloven og finansavtaleloven. Den tredje utgaven av boken er spesielt oppdatert for å reflektere de betydelige endringene i markedsføringsloven som trådte i kraft 1. oktober 2023. Disse endringene inkluderer nye regler for prismarkedsføring, krav til brukeromtaler og prissammenligningstjenester, samt et forbud mot dørsalg. Videre introduseres nye retningslinjer for beregning av overtredelsesgebyr ved brud på loven. Boken er i tillegg oppdatert med omtaler av viktige rettsavgjørelser som bl.a. omhandler ulovlige etterligninger og brudd på god forretningsskikk mellom næringsdrivende. Ny praksis fra Markedsrådet og de siste direktivene og forordningene fra EU innen markedsføringsrett er også inkludert.